Praca w przestrzeni modelu
|
|
Zwcad - Wstawianie ramki w przestrzeni modelu.
|
Na filmie można zobaczyć:
- Tworzenie rysunku w przestrzeni modelu.
- Modele rysujemy zawsze w skali 1:1.
- Wybieramy format rysunku (np. A4, A3, A2).
- Wstawiamy ramkę i ewentualnie tabelkę rysunkową w skali 1:1.
- Skalujemy ramkę tak, aby objęła cały model.
- Ustawiamy globalną skalę wymiarów (zmienna DIMSCALE), na wartość, o jaką przeskalowaliśmy ramkę.
Problemy mogą pojawić się w momencie tworzenia szczegółów, ponieważ zwiększamy realną skalę obiektów. Aby prawidłowo zwymiarować taki powiększony szczegół należy przestawić współczynnik o jaki zostanie pomnożona realna wartość wymiaru (zmienna DIMLFAC).
Jeśli np. tworzymy szczegół w skali 2:1, to zmienną DIMLFAC ustawiamy na 1/2=0.5.
Powyższe operacje możemy zobaczyć na filmie poniżej.
|
|
Zwcad - Tworzenie szczegółu przestrzeni modelu.
|
Zalety pracy w przestrzeni modelu:
- Łatwe przenoszenie kompletnie zwymiarowanych rzutów, przekrojów, szczegółów pomiędzy rysunkami.
- Nie ma potrzeby przełączania się pomiędzy przestrzenią papieru i modelu. W przestrzeni modelu posiadamy rysunek, taki jaki otrzymamy na wydruku.
- Możliwość utworzenia kilku rysunków obok siebie (np. różniących się niewielkimi szczegółami).
- Wszelkie symbole dodatkowe takie jak np.: znaki chropowatości, odnośniki, itp. są tego samego rozmiaru na wszystkich widokach.
Wady pracy w przestrzeni modelu:
- Potrzebne jest przeskalowanie widoków jeśli nie są w skali głównej rysunku.
- Konieczność przeskalowania ramki.
- Możliwość omyłkowego wstawienia wymiaru w innej skali.
|
|
Zwcad - Wymiarowanie w przestrzeni modelu.
|
Tworzymy rysunek w przestrzeni modelu, i wymiarujemy także w przestrzeni modelu.
Zalety:
- Wymiar jest powiązany z modelem.
- Możliwe jest przenoszenie zwymiarowanych widoków pomiędzy rysunkami.
Wady: Należy ustawić rozmiar wymiaru (również symboli dodatkowych) w zależności od skali rzutni
|
Praca w przestrzeni papieru
|
|
Zwcad - Tworzenie rzutni i ustawianie skali.
|
Na filmie można zobaczyć
- Posiadamy przygotowany model w przestrzeni modelu.
- Wybieramy format rysunku (np. A4, A3, A2).
- Wstawiamy ramkę rysunkową w skali 1:1.
- W przestrzeni papieru tworzymy rzutnie (to obszar gdzie możemy wyświetlić część modelu w określonej skali) poprzez wpisanie komendy MVIEW.
- Zaznaczamy okno rzutni, i ustalamy skalę rzutni.
Zalety: Model zawsze mamy w skali 1:1, przez co nie możemy pomylić się z wartością tekstu wymiarowego
Wady:
wszelkie symbole dodatkowe takie jak np.: znaki chropowatości, odnośniki, itp. trzeba dostosować do skali rzutni w przestrzeni papieru.
|
|
Zwcad - Wymiarowanie w przestrzeni papieru.
|
Tworzymy rysunek w przestrzeni modelu, a wymiarujemy w przestrzeni papieru.
Zalety: Wszelkie opisy i wymiary są tego samego rozmiaru.
Możemy utworzyć tylko jeden styl wymiarowy do wszystkich rzutni.
Wady:
- Wymiary i opisy nie są powiązane z modelem (przy przesunięciu obiektów w przestrzeni modelu pozostają na starym miejscu w przestrzeni papieru).
- Niemożliwe jest przeniesienie zwymiarowanych widoków pomiędzy rysunkami.
|
Zamrażanie i odmrażanie warstw w przestrzeni modelu i papieru.
|
Bryły ACIS - operacje na ścianach
|
|
|
Zwcad - Utworzenie bryły - sześcianu oraz operacje na ścianach.
|
Na filmie można zobaczyć:
- utworzenie w ZWCAD bryły ACIS , oraz fazowanie jednej krawędzi.
- wyciągnięcie (dostawienie) dodatkowej bryły na podstawie nowo powstałej ściany. Wyciągnięcie takie nie zachowuje geometrii ścianek bocznych, pozwala natomiast na określenie kątów nowo powstałej bryły. W tej operacji bierze się tylko pod uwagę ścianę z której wyciągamy bryłę.
- odsunięcie powierzchni zachowuje geometrię ścianek bocznych. Można podać tylko odległość odsunięcia.
|
|
Zwcad - Pochylenie i obrót ścianek bryły ACIS
|
Na filmie można zobaczyć:
- pochylenie ścianki - definiujemy wektor, od którego odmierzamy kąt pochylenia ścianki
- obrót ścianki - definiujemy oś obrotu, a następnie podajemy kąt o jaki obrócić ściankę.
|
|
Zwcad - Tworzenie, oraz edycja zaokrągleń brył ACIS.
|
Na filmie można zobaczyć:
- utworzenie zaokrąglenia krawędzi bryły,
- kopiowanie równoległe zaokrąglenia powstałego w poprzedniej operacji,
- odsunięcie ścianek - zaokrąglenia + 2 ścianki styczne
- usunięcie zaokrąglenia.
|
Cieniowanie i renderowanie brył
|
Dodatkowe możliwości wymiarowania
|
Funkcja odzyskiwania plików
|
|